Shorts Night: Life’s a Beach (Death Is a Forest)
- special
- English subtitles
Jaha, het is zomer, dus we worden overspoeld met strandfoto’s. Je vrienden op het strand, da’s één ding. Al die mooie reclamemensen op het strand een trapje erger. En eh, tja, ook op Pluk zit je natuurlijk lekker in je strandstoel. Maar de films van onze Shorts Night tonen – met een lach en een traan – dat het strand niet altijd een zorgeloos dagje uit is. En in het bos is het natuurlijk ook niet pluis.
Voor de filmmakers die het strand als locatie kiezen, worden zon, zand en zee eerder metaforen voor de ellende in de hedendaagse wereld: vluchtelingenstromen, oorlog, extremisme, globalisme en geschonden mensenrechten, of gewoon je dooie opa – alles krijgt een extra lading met zand tussen je tenen.
Fervent museumbezoekers hebben het er vaak over dat ze de schilderijen in gezogen worden, als het ware getransporteerd naar de andere kant van het doek. Alsof je de waterlelies van Claude Monet met eigen handen aan kan raken. Zit allemaal in je hoofd, natuurlijk. Maar toch: ook de Shorts Night van dit jaar willen we jullie vervoeren naar de werelden en levens van anderen, soms op het strand en soms in het bos, waar die hoofdpersonen zelf vaak ook in vervoering raken.
De wereld van de Portugese Pedro bijvoorbeeld, die zijn weg moet vinden in een bos vol verleidingen. De Syrische vader in Mare Nostrum, die zijn dochter probeert voor te bereiden op wat mogelijk onvermijdelijk wordt. De houthakker in het geanimeerde Totems die klem zit onder een boom en met alle macht probeert eronderuit te komen. En de ervaringen van de jonge Lucia in Lucia, Before and After, die een abortus probeert te regelen en erachter komt dat dat zonder geld niet zo simpel is.
Maar wees gerust: het is niet alles kommer en kwel. Integendeel: hoe ellendig het ook wordt, meestal valt er ook wat te lachen. Drama en humor zijn immers slechts twee kanten van dezelfde medaille. Zie bijvoorbeeld Lucky, een schitterende animatiefilm over een paard met een heel zwaar leven. Of JellyWolf, een prachtige kortfilm van de Israëlische regisseur Alma Har’el waarin Kiersey Clemons met de hulp van Lisa Bonet een parallelle dimensie beklimt.
De Shorts Night in Amsterdam eindigt met onze Midnight Special, met twee spectaculaire en overdonderende zwart-witfilms: Tesla: lumière mondiale en Outer Space. Niet geschikt voor tere zieltjes, en al helemaal niet voor wie niet tegen flitsende beelden kunnen – duik beter even de tent in als je epilepsie hebt. Maar het is wel een overweldigende ervaring om nooit meer te vergeten. Laat je maar meevoeren.
Marloes den Hoed & Joost Broeren-Huitenga

Chelou – Halfway to Nowhere
“How do you get out of bed in the morning?” is the first sentence uttered by Chelou in the opening of his song ‘Halfway to Nowhere’. Illustrator Polly Nor and animator Andy Baker offer a devilish, danceable answer to this query in their music video.

Lucky
Life is not a box of chocolates. And happiness comes in tiny packages, and sometimes it doesn’t come at all. Lucky follows the trials and tribulations of Lucky the horse. Sure, it starts off looking like something out of a happy child’s colouring book, but things quickly take a dark turn, and end up hurtling headlong into the pitfalls of trauma and existential dread.

Strange Fish
To animate is to stimulate and simulate life. The urge to create life is the essence of animation, so animation and evolution are not as far apart as you would think. Loads of animators have tackled the story of evolution (The Simpsons did it!). Steven Subotnick takes a minimalist approach in his short. A single point turns into a shape turns into, hmm, an uncertain figure. Is that a nose, a spine, a tail forming?

Grandpa Walrus
Grandpa Walrus, patriach of a French family, has died. Grandpa owed his nickname to his many days spent at the beach, being out of shape and smoking cigarettes. His heartbroken wife, daughter and grandchildren have come to Grandpa Walrus’s favourite spot on the beach to grieve.

Totems
Where did we get the conceited notion that humans are superior to nature? We live in the illusion of being at the top of the food chain, and therefore get to do whatever we want. In this gorgeous silent short, a moment of inattention leaves a lumberjack stuck under a tree. He needs to tap into his animalistic qualities to survive.

JellyWolf
It’s raining cats and dogs in the opening of Jellywolf. In between the raindrops, bright neon colours burst off the screen in this dystopian and futuristic fairy tale that seems inpired by the stories of Philip K. Dick. Key to the sensuous story is an old box full of relics inspired by Chanel’s classic no. 5 perfume. Stay nosey.

Lucia, Before and After
Lucia wants an abortion. Her homestate Texas, however, forces her to drive endless lenghts to an available clinic and then makes her wait 24 hours before she can get the procedure done. Director Anu Valia shows us the process of forced waiting through a string of everyday moments, which all form a part of Lucia’s experience.

A Gentle Night
On the eve of Chinese New Year, a panicked couple reports their 13-year-old daughter as missing. The officer on duty isn’t providing any help, and even the teacher that saw her last wants nothing to do with it. Slowly, the girl’s mother is getting deperate.

Pedro
Lonely longing and silent reproach: there are loads of tensions simmering in this short drama by Portuguese duo André Santo and Marco Laeo. The emotional layers get peeled away slowly in the relationship between a single mother and her twentysomething son.

Mare Nostrum
A father and his young daughter at the beach. As the title of the film reveals, they’re at the Medditerranean. Going off of the nature around them, their looks and the man’s clothes we can deduce that the film does not take place on the European side of the sea. The love between father and daughter is palpable, and yet he throws her off a pier into the sea. Slowly the directors, married couple Rana Kazkaz and Anas Khalaf, uncover his intentions.