Wetten, leefregels, rolpatronen. Dagelijks grijpen we allerhande overtuigingen aan om een leven te leiden dat de goedkeuring van onszelf en anderen weg kan dragen: wees een vent, wees een goede vader. Klinkt simpel, maar wat als dat je haast onmogelijk wordt gemaakt? Gij zult toch niet doden?

Related movies

Het Chileense Matar a un hombre van regisseur Alejandro Fernández Almendras, is een dramatische thrillertrip waarin je wordt meegenomen door het, in eerste instantie rustige, leven van de Chileense huisvader Jorge (Daniel Candia). Tenminste, totdat zijn familie kapot wordt geterroriseerd. Dan begint de uitdaging en komen verschillende overtuigingen recht tegenover elkaar te staan. Wanneer ben je een mietje, wanneer een man? Hoe lang kan iemand doorgaan voordat je in mag grijpen?

“In deze film neemt de hoofdpersoon het recht in eigen hand, en dat is een politiek complexe handeling”, vertelde Almendras in een interview met Indiewire. “Zijn acties zijn in zijn hoofd gerechtvaardigd, maar kennen eigenlijk geen rechtvaardiging. Hij gaat zeer intuïtief met dat gegeven om, niet op een morele of ethische manier, maar fysiek. Zijn acties liggen op de grens van dat wat gerechtvaardigd kan worden en dat wat de ergste misdaad van allemaal is.”

Matar a un hombre stuurt de kijker geen denkrichting in, laat staan dat het aangeeft welke van onze overtuigingen leidend hoort te zijn. Daar is Almendras niet op uit, vertelde hij Indiewire: “Cinema gaat niet altijd om het geven van antwoorden. Het gaat er meer om dat je in een situatie wordt geplaatst waardoor je probeert te begrijpen hoe je dan zou handelen. Dat is wat mij interesseert.”

De hoofdpersoon wordt gedurende de film met een zekere afstand in beeld gebracht, afwisselend in de rol van slachtoffer of dader. En dat is niet zonder reden, vertelde Almendras: “Anders raak ik de afstand kwijt waarmee ik hem en zijn acties in twijfel kan trekken. En dat is heel belangrijk. Afstand maakt dat het publiek een eigen oordeel kan vormen. Ik wilde hem niet als held of slechterik in beeld brengen. Als ik dichterbij was gekomen, dan had ik misschien wel met hem meegeleefd.”

Matar a un hombre kent een simpele plotlijn, maar geeft stof tot nadenken. Spanning, moraal en mededogen: deze film is ook voor de kijker een psychologisch proces.