Opeens waren ze vorig jaar daar, de cinemagraphs, kleine kunstwerkjes van Tech Noir, gebaseerd op een still uit de hoofdfilm: momenten bevroren in tijd en tegelijk voor altijd doorlopend. Ook dit jaar zullen ze weer gaan verschijnen in de Daily Pluk, maar voor het zover is voelen we eerst de kunstenaar achter deze visuele hoogstandjes aan de tand.

“Nadat ik een film gezien heb blijven er meestal een aantal momenten hangen in mijn hoofd”, begint Floris Kloet, zoals de kunstenaar eigenlijk heet, uit te leggen. “Die probeer ik vervolgens terug te halen. Maar er is een wezenlijk verschil tussen een moment herinneren en het op een scherm opnieuw laten zien. Bij herhaald terugkijken is er altijd een onderbreking, een harde breuk, terwijl het in mijn ervaring een eindeloze loop is zonder merkbare overgang tussen begin en einde. Ik probeer met gebruik van de cinemagraph-techniek een vloeiende recreatie te maken van mijn herinnering en de werking van het brein.”

Maar dan weten we nog niet waaróm je dat precies zou willen. “Stills kunnen al veel zeggen over een film”, vertelt Floris, “maar cinemagraphs voegen een extra dimensie toe. En door het plaatsen van een relevante quote wordt dat hopelijk nog sterker. Uiteindelijk ben ik natuurlijk gewoon enthousiast over een film en via de cinemagraph kan ik dat enthousiasme overdragen aan andere mensen. Ik hoor regelmatig dat mensen na het zien van mijn cinemagraph de film ook gaan kijken, dat voelt goed.”

De momenten kiest Floris op gevoel, maar ze moeten ook aan bepaalde zaken voldoen. “Soms is een shot gewoon heel mooi, maakt een scene veel indruk, of komt alles samen in een moment. Meestal zijn er per film twee of drie opties voor een mogelijke cinemagraph. Helaas kan niet alles, een shot waarin gepand of gezoomd wordt is bijna onmogelijk, net als shots waarin veel met licht gebeurt. Als het beeld gekozen is wordt het vervolgens een vrij technisch verhaal, omdat ik elk frame moet gaan bewerken.” En hoewel Floris daar enthousiast over vertelt volstaan we in dit geval even met de link naar de tutorial die hij online heeft gezet. Waarbij hij nog wel opmerkt: “de kunst zit hem in hoe goed en ingewikkeld de loop is en of je die mooi naadloos kan krijgen. Met alleen de techniek ben je er niet.”

Zijn alias Tech Noir blijkt niet bedoeld om de duistere, mysterieuze persoonlijkheid van Floris te illustreren, maar verraadt wel zijn liefde voor film. “De naam komt uit The Terminator uit 1984”, verklaart hij, “in die film heeft Sarah Connor haar eerste confrontatie met de moordmachine uit de toekomst in een nachtclub die Tech Noir heet.”

terminator

“Sindsdien is het de verzamelterm geworden voor Sci-Fi films die Noir elementen hebben, denk aan titels als Blade Runner, The Matrix en Dark City. Ik ben fan van die films en aanvankelijk was het mijn bedoeling om alleen daar cinemagraphs van te maken. Maar al snel maakte ik ook cinemagraphs van films die niets met dat subgenre te maken hebben, dus zo ben ik uiteindelijk ook op Pluk de Nacht beland.”

Wat Floris dit jaar gaat maken zal je de komende periode gaan zien, maar als je nieuwsgierig bent naar meer van zijn werk, klik dan hier

Ook nam hij een kijkje bij de opbouw, wat leidde tot deze bijzondere Cinemagraph